Organigrama del nostre bloc

Organigrama del nostre bloc

miércoles, 1 de junio de 2011

Recursos per donar RESPOSTA...TCG


TCG


Un centre escolar és un instrument de socialització. Sent realistes, hem de confluir en la idea que en l'actualitat s'està presentant un alt percentatge d'alumnes i alumnes amb dificultats a l'àrea de conducta i la comunitat educativa té l'obligació de respondre a aquesta demanda.

Aquest alumnat pot presentar una disposició negativa a l'assistència a l'aula de suport a la integració, per la qual cosa serà necessari cercar els seus interessos i despertar la motivació necessària per al desenvolupament de programes específics d'entrenament en les competències i habilitats de caràcter cognitiu, social i emocional que siguin necessaris.


Considerem recursos útils i necessaris per a tot l'alumnat que sofreix TGC: el professorat de pedagogia terapèutica, de suport curricular, d'aules de convivència, segons tutors o tutores, monitors o monitores amb coneixements de control conductual, educadors o educadores socials, orientadores i orientadors i el professorat o personal que treballin en el centre (aula matinal, extraescolars, etc.).

 No oblidem que, sota certes condicions, és possible explicar també amb determinats alumnes i alumnes del centre que per les seves característiques personals poden afavorir la integració. Ens estem referint a l'alumnat ajudant, a mediadors o representants d'associacions d'alumnes i alumnes o juvenils.


Per planificar la intervenció, és prioritari, acordar pautes de convivència que facilitin progressivament l'actuació de l'alumnat respecte als requeriments de l'aprenentatge.És molt necessari que es produeixi complicitat i corresponsabilització a aquest respecte, en la comunitat educativa. En definitiva el Projecte Educatiu de Centre ha de ser actualitzat. El Reglament d'Organització, El Pla de Convivència, El Pla de Formació del Professorat, El Pla de Acció Tutorial i Pla d'Atenció a la Diversitat, han de ser modificats recollint actuacions específiques per a la nostra població.

Referent a això, els següents instruments poden ser utilitzats específicament en l'alumnat amb problemes de conducta.


- Les Aules de Convivència: poden ser utilitzades per ajudar a reflexionar sobre les conductes menys adaptatives i les seves conseqüències. Per a aquest grup d'alumnes i alumnes amb dèficit en les estratègies de control, i problemes en les habilitats socials poden ser un lloc de reflexió i entrenament. Disposant d'un format estàndard, es poden lliurar guies de reflexió; en les quals l'alumne o alumna defineixi el problema, cerqui valors alternatives i engegui les solucions més adequades. Les aules de convivència també poden ser utilitzades com a recurs per a l'aplicació del Temps Fora. Tant a primària com a secundària, disposant de professorat implicat, poden afavorir l'aplicació de programes de modificació de conducta.



- Les metodologies que es basen en la participació de l'alumnat, com per exemple, els alumnes i alumnes ajudants, els representants interculturals... Per a l'alumnat amb problemes de conducta, ser el protagonista o responsable d'actuacions suposa l'oportunitat de captar l'atenció i en ocasions de gaudir d'una major llibertat de moviments en la classe. Molts alumnes i alumnes amb Trastorn Negativista-Desafiador responen de forma excel·lent si es responsabilitzen d'una labor en exclusiva. Aquestes tasques augmenten la seva autoestima i ens donen l'opció de reforçar-los positivament per la seva bona conducta”).



- Alumnat mediador:la participació de l'alumnat amb TGC en els Equips de Mediació, pot produir l'aprenentatge de certes habilitats molt deficitàries en ells o elles. La mediació pot oferir experiències d'aprenentatge d'habilitats socials i emocionals per a aquest alumnat, tant com a objecte com a subjecte de la mateixa. Escolta activa, habilitats de resolució de conflictes, empatia, presa de decisions i presa de perspectiva són susceptibles d'aprenentatge, participant en la mediació.



GESTIÓ A L'AULA


Un dels programes experimentals que estableixen orientacions per intervenir educativament amb l'alumnat a nivell d'aula és el programa Golden5 (www.golden5.org, programa interinstitucional entre diversos països europeus: Espanya, Itàlia, Noruega, Bèlgica i Polònia, coordinat per la professora Dra. Mª José Lera de la Universitat de Sevilla), del quin extraiem els següents passos, claus en la gestió de l'aula:

http://www.golden5.org/golden5/


1. flux i Continuïtat: No deixar que un comportament interrompi la lliçó o el treball, intentant gestionar la mala conducta i al mateix temps, seguir impartint la classe. Alguns exemples que poden ser utilitzats és mirar la persona als ulls, comunicar una clau, resoldre els conflictes a un nivell baix, indicar amb la mà, manenir contacte físic, estar més a prop, etc.
2. Atenció: Parar esment i lloar davant la classe completa, conductes positives o comportaments i actituds que volem que es repeteixin.

1.3. Proactivitat: Resolució de problemes en nivells baixos (en privat, veu baixa, prop de l'alumne, abans o després de la classe).

1.4. Progressió:
Construir un sistema de gestió del comportament usant claus no-verbals per a l'atenció grupal (com pogués ser elevar les mans), informar sobre la conducta esperada, sent un model de relacions (com l'aproximar-se als alumnes i alumnes, parlar baix), etc.

1.5. Prevenció: Pensar sobre el que pot succeir en classe i estar preparat o preparada.

1.6. Reaccionar i modelar: Parlar amb l'alumne o alumna després de la classe i arribar a acords de què fer en la següent sessió, conversar sobre els possibles comportaments alternatius o informar sobre la relació reacció/conseqüència de part del professor o professora si la conducta negativa contínua.

1.7. Matching: Ajustant-se, assegurar-se que les pròpies reaccions semblin raonables enfront del comportament problemàtic. És important no escalar en el conflicte i si aquest anés intens al principi, baixar el nivell.

1.8. sincronització: Abordar el comportament problema tan aviat com sigui possible.

1.9. Momentum: Assegurar-se d'organitzar les activitats i les instruccions en seqüències successives i naturals. Quan les activitats no segueixen un ordre natural, la pèrdua de control és més fàcil que ocorri, per distracció, falta de condicions, etc.


1.10. Ancorar i projectar: Aquest pas consisteix a organitzar el temps per “ancorar” i projectar la propera lliçó quan s'està acabant una sessió. Per als estudiants és important saber el que s'ha fet i el que s'ha après, que va estar ben i què s'aprendrà la lliçó.


1.11. trencant Motlles: Analitzar els patrons de comportament de l'alumnat o entre el professorat i aquest i fer alguna cosa fora del normal o esperat.

1.12. recordant: Escriure tots els missatges en la pissarra.
 

També resulten útils els següents suggeriments:

- Centrar-se en les conductes, no en característiques personals.

-Dirigir-se a l'alumnat pel seu nom.

- No usar gestos, paraules o tons de veu despectives.

- Mirar a l'alumne o alumna, usar gestos adequats, aproximar-se a ell.

-Informar de quin és la conducta esperada.

- Advertir en privat (o en veu baixa, amb una mirada, prop de l'alumne o alumna) i lloar les conductes adequades.

- Parar esment a conductes positives alternatives.

- Parar esment a l'alumnat quan està treballant, facilitar-li ajuda quan la necessiti.

-Usar alguna qualitat positiva de l´alumne com a referència comuna a l'aula.

- Informar de les conseqüències que es deriven si la conducta negativa persisteix. Ser ferms i consistents en l'aplicació de les mesures disciplinàries, informar a aquest alumnat i tenir la seguretat que ha entès les conseqüències del seu comportament.

- Parlar bé de l'alumne o l'alumna en presència d'altres adults o companys.

-Escenificar conflictes que han ocoregut al llarg de la setmana mitjançant el role playing i llavors debatre entre tots la millor manera de solucionar-lo.

-La tutoria es fonamental.

-Establir rutines de feina, al principi senzilles i clares i més endavant anar augmentant el grau de dificultat.

-Donar instruccions (sobretot a primària) precises i clares.

-Autoobservació: intentar detectar la conducta que ha d´autocontrolar per detemirnar las tècniques concretes com contracte conductual.

-Tècniques de relaxació i control de la respiració.

- Saludar i mostrar reconeixement quan ens trobem a l'alumne o alumna fora de l'aula.

- Capacitat per posar-se en el lloc d'aquest alumnat i de negociar, segons el tipus de conducta i sempre que no es produeixin situacions de violència o assetjament en qualsevol de les seves modalitats.

- És molt poc recomanable entrar en confrontació directa amb l'alumne o l'alumna. En ocasions, la seva intenció és fer-nos perdre el control i despistar-nos de la tasca que preteníem que fes. Si aquesta situació, apareix és millor explicar un temps-fos tant per al professorat com per a l'alumnat. És millor recuperar el control i no deixar veure
quins són les nostres debilitats (nerviosisme, pèrdues de control, amenaces)



Programes de Modificació de Conducta:

Hem de tenir present que l'alumnat que sofreix aquest trastorn, no reaccionen de forma positiva al càstig.
No sol ser efectiu i deteriora encara més la seva confiança en el sistema. És més recomanable aplicar programes de reforç positiu utilitzant especialment reforçadors de tipus social.





Programes d'Educació Emocional:
 
reconeixement i expressió adequada d'emocions,control emocional, control de la ira, tolerància a la frustració, desenvolupament de l'empatia. Per a l'alumnat amb trastorn disocial són especialment efectius les mesures que comporten reflexió i valoració sobre el dany realitzat i el seu restabliment. Posseeixen poca empatia i dificultats significatives en la presa de perspectiva social, per això, és molt interessant utilitzar mesures que els facin entendre l'efecte generat amb la seva conducta i que se'ls faciliti realitzar el restabliment del dany (tornar a pintar les parets tacades, arreglar el mobiliari espatllat, conèixer a la família de l'alumne o alumna amenaçat, etc.). Aquestes mesures han de ser considerades acuradament, perquè generin efectes “estrictament educatius”. Paral·lelament, hauran d'instruir-se en la  consecució d'un autocontrol emocional més efectiu que li faciliti la integració social positiva i major tolerància a la frustració.

dirigits especialment a l'entrenament en atribucions i resolució de problemes. Estan descrites les dificultats de l'alumnat amb Trastorn Disocial, respecte a l'atribució de les intencions dels altres. Per a aquests, es produeix una major percepció d'intencions hostils que hauran de ser modificades, obtenint una visió més ample i positiva del conflicte.
Programes d'Entrenament Soci-Cognitiu:



http://213.0.8.18/portal/Educantabria/RECURSOS/Materiales/Biblinter/Valencia_Programa_Educa_emocional_2_CicloESO.pdf

Igualment ocorr, respecte a la resolució de conflictes socials, a més de la malinterpretació dels sentiments propis i aliens, molts alumnes i alumnes amb Trastorns Negativistes i Disocials es boten passos del procés de resolució de conflictes i les alternatives que generen són molt limitades i inclouen la resposta agressiva. Aquestes li-mitacions poden ser modificades mitjançant entrenament.

Entenem que hauran de ser treballats també,programes d'entrenament en assertivitat i habilitats socials; fer una crítica, negociar, demanar un favor, comportaments d'ajuda i resistència a la provocació.
 

Programes d'educació moral i de valors:

 És especialment recomanable oferir una educació moral i d'ambvivència pacífica, per contrarestar l'ambient hostil en el qual en moltes ocasions creix l'alumnat que pateix aquests trastorns comportamentals.
Altres eines útils que afavoreixen la integració de l'alumnat amb
problemes de conducta són: músicoterapia, tallers ocupacionals i exercici físic.

No hay comentarios:

Publicar un comentario